Wystartował najstarszy krajowy cykl mistrzowski dotyczący pojazdów zabytkowych. Pierwsze Mistrzostwa Polski Pojazdów Zabytkowych odbyły się w 1977 roku. Od tego momentu MPPZ, organizowane przez PZM, odbywają się nieprzerwanie i gromadzą sporą rzeszę miłośników weteranów szos. W sezonie odbywa się kilka eliminacji. Właśnie jesteśmy tuż po pierwszej. Po raz 20-ty zawodnicy rywalizujący w MPPZ spotkali się w Stalowej Woli.
Bazą rajdu był przedwojenny Hotel Hutnik, który idealnie pasuje do tego rodzaju imprezy. Nie można tego powiedzieć o wnętrzach, które ktoś przerobił w stylu „rokoko”. Ale nie o architekturę chodzi na MPPZ, tylko o rywalizację zabytkowymi cackami. Na starcie pojawiło się około 30 pojazdów. Od amerykańskiego Peerlessa z 1926 roku i Polskiego Fiata 508 III S z 1938 roku poprzez Jaguara E-type, Citroena DS21, Chevroleta Corvette C3 do nieco bliższych Polakom Polskich Fiatów 125p i 126p oraz Skód 100.
Pierwszego dnia uczestnicy rajdu przejechali próby zręcznościowe na parkingu przy Wydziale Zamiejscowym Prawa i Nauk o Społeczeństwie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Następnie odbyła się próba Oceny Techniki Jazdy na terenie Huty Stalowa Wola. Późniejsza trasa wiodła południową częścią Lasów Janowskich, w krajobrazach przypominających dalekie Mazury. Uczestnicy rajdu odwiedzili miejscowość Maliniec, słynącą z przepięknych stawów. Punktem kulminacyjnym tego dnia była wizyta w Zaklikowie, gdzie na rynku rozegrano próbę Oceny Techniki Jazdy i Konkurs Elegancji.
W sobotę zawodnicy po raz kolejny odbyli próby na parkingu przy KUL oraz na terenie HSW. Wydarzeniem dnia z pewnością okazał się pokaz samochodów na rynku w Sandomierzu, gdzie turyści mogli podziwiać wozy startujące w MPPZ. Ale to nie był koniec zmagań. Po południu rozegrano jeszcze jedną próbę SZ w Grębowie, a na zakończenie rajdu odbyła się parada ulicami Stalowej Woli.
Wyniki:
Klasa Pre1945:
1. miejsce – Michał Bargiel – MG TA (1936) – AK Ostrowski
Klasa Post1945:
1. miejsce – Stanisław Tunia – Skoda 1101 (1948) – AK Stalowa Wola
Klasa Post1960:
1. miejsce – Gerard Zubiński – Mercede Benz W114 (1969) – AK Stalowa Wola
Klasa Post1970:
1. Miejsce – Marek Hackenberg – Porsche 928 (1978) – AK Lubelski
fot. Dawid Sobiło