Mija właśnie okrągła, 90. rocznica podpisania umowy pomiędzy Ford Motor Company a Związkiem Radzieckim na produkcje Forda Model A. 31 maja 1929 roku w Dearborn obie strony ustaliły, że amerykański producent będzie do 1938 roku nadzorował wytwarzanie aut w fabryce samochodów w Niżnym Nowogrodzie.
Według różnych źródeł Rosjanie mieli zakupić części samochodowe oraz podzespoły o wartości 13 lub 30 milionów dolarów. Przed podpisaniem umowy po drogach o bezdrożach Związku Radzieckim jeździło około 20 tysięcy samochodów.
Fabrykę NAZ (Niżnegorodskij Awtomobilny Zawod) uruchomiono 1 stycznia 1932 roku. Z taśm montażowych zjeżdżał osobowy wóz NAZ-A z logo Forda oraz pick up NAZ-AA. Do 1936 roku zbudowano około 100 tysięcy pojazdów.
Rok później nazwę zmieniono na GAZ – Gorkowskij Awtomobilny Zawod (Gorkowska Fabryka Samochodów), a pojazdy otrzymały nowa nazwę GAZ-A GAZ-AA.
Pieniądze nie śmierdzą – Henry Ford podpisał umowę z krajem, z którym Stany Zjednoczone nie utrzymywały stosunków dyplomatycznych. Przywódca ZSRR Józef Stalin miał powiedzieć, że Henry Ford „jest jednym z największych przemysłowców na świecie”.