Centrum Praskie Koneser to jedna z bardziej udanych prób rewitalizacji terenów industrialnych w Warszawie. Mieszkańcy stolicy i liczni turyści mogą tu przyjść i delektować się ładnie zaaranżowaną przestrzenią w dawnej fabryce wódki, a przy okazji zrobić zakupy lub zjeść coś dobrego w licznych lokalach. A raz w roku mają okazję podziwić w tym miejscu pojazdy zabytkowe podczas imprezy Klasyczny Koneser.
Trudno w stolicy o ciekawsze, ogólnodostępne miejsce, w którym dokonano tak istotnych zmian w przestrzeni, a efekt podoba się w zasadzie wszystkim. Choć i w tej kwestii zaczyna się coś wreszcie dziać, wystarczy wspomnieć takie inwestycje jak Hala Koszyki czy Elektrownia Powiśle.
Warszawska Wytwórnia Wódek „Koneser” powstała w 1897 roku. Oczywiście nie od razu tak się nazywała, ale zawsze na terenie między ulicami Białostocką i Ząbkowską, chodziło o jedno: o dobre trunki. W międzywojniu produkowano tu m. in. Siwuchę, Żytniówkę, Wódkę Wyborową i Luksusową. Wytwarzanie napojów wyskokowych kontynuowano po wojnie, aż do początku XXI wieku. Wówczas zakład nie wytrzymał nowoczesnej konkurencji i padł.
Więcej niż drugi raz
Zapewne niektórzy z Was pamiętają, że w zamkniętych już zakładach odbyły się takie imprezy jak Warszawski Rajd Pojazdów Zabytkowych w 2009 roku, IV Festiwal Nitów i Korozji w 2010 roku czy 5. Rajd Praski w 2014 roku. Potem nastąpiła rewitalizacja terenów pofabrycznych. W nowym Praskim Centrum Koneser znalazły się mieszkania, biura, sklepy, knajpy i jedna z większych atrakcji dzisiejszej Warszawy czyli Muzeum Wódki.
Klasyczny Koneser
W lipcu 2019 roku do Konesera powróciły pojazdy zabytkowe. Tym razem imprezę organizowali: Drive Cup, Automobilklub Polski i Stado Baranów. Wydarzenie składało się z dwóch części: wystawy stacjonarnej i rajdu turystycznego. Na placach Konesera zmieściło się około 50 pojazdów. Gwiazdą imprezy był Chevrolet Master Sedan Deluxe, o którym piszemy w osobnym artykule. Uwagę zwracały także Citroeny DS, w tym jeden do kupienia na charytatywnej aukcji.
Rajd po Pradze
Jedną z atrakcji imprezy był rajd turystyczny po ulicach prawobrzeżnej Warszawy. Trasa wiodła między dawnymi fabrykami motoryzacyjnymi. Po drodze uczestnicy przejazdu odwiedzili kilka PKP-ów (punktów kontroli przejazdu). Pierwszy z nich odbywał się w okolicy dawnych zakładów PZInż. Kolejny, tym razem gymkhana rowerowa (na rowerze marki Simson), rozegrany został koło toru Nowe Dynasy, którego nazwa nawiązuje do przedwojennego toru rowerowo-motocyklowego na Dynasach. Trzeci traktował o Warszawskiej Fabryce Motocykli. Ostatni PKP odbył się koło dawnej Stacji Technicznej Obsługi Samochodów przy ulicy Omulewskiej.
Przejeżdżaliśmy też koło dawnej Drucianki produkującej sprężyny m. in. dla FSO, byliśmy blisko OBR FSO Sport, przy OTZ PZM, gdzie tworzono motocykle i samochody wyścigowe. Historii motoryzacyjnych na warszawskiej Pradze jest mnóstwo.
Rajd wygrał Tomasz Włodarczyk jadący Peugeotem 504, a drugie miejsce zajął Maciej Bień kręcący się po Pradze Fiatem 500 Giardiniera.
Działamy dalej
W tym roku klasyki znów odwiedzą Centrum Praskie Koneser. Niestety z powodu zagrożenia koronawirusem nie odbędzie się konkurs elegancji, a na rajdzie nie będzie żywych PKPów. Za to na terenie Konesera pojawi się kilkadziesiąt pojazdów zabytkowych, w tym motocykle. Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Polski, Drive Cup i Stado Baranów rozpoczęli już rejestrację uczestników imprezy Klasyczny Koneser. W tym roku zlot odbędzie się 4 lipca.
Wystawa i rajd
Organizatorzy zapraszają posiadaczy samochodów i motocykli wyprodukowanych do 1980 roku. Imprezą towarzyszącą będzie bezobsługowy rajd turystyczny po warszawskiej Pradze.
Uczestnictwo w wystawie jest darmowe, samochód jednak musi być zakwalifikowany przez organizatorów. Płatne 150 zł jest uczestnictwo w Rajdzie po Pradze. Limit zgłoszeń na wystawę – 50 pojazdów. Na rajd – 30. Zapraszamy – miejsca jeszcze są!
Zapisy
Fotografie: Michał Leśniewski